تغذیه درمانی ساختارمند و بهبود بیماران دارای اضافه وزن یا چاق مبتلا به دیابت نوع 2

 21 ژوئن 2016- نتایج حاصل از یک مطالعه ی جدید نشان داد که چگونه درمان تغذیه ای می تواند بر بهبود سلامت افراد دارای اضافه وزن و چاق مبتلا به دیابت نوع 2 تأثیر گذارد. این اولین مطالعه ی تصادفی است که در آن به مقایسه ی مدل های مختلف درمان تغذیه ای با استفاده از پارامترهای گلایسمیک ، وزن بدن و فاکتورهای خطر قلبی عروقی پرداخته شده است.

 در این مطالعه با نام ""Nutrition Pathwayسه مدل تغذیه درمانی با یکدیگر مقایسه گردید و مشخص شد که تغذیه ی ساختارمند دارای بارزترین تأثیر بر هموگلوبین  A1C، وزن بدن و پروفایل چربیها می باشد.

محققان مرکز دیابت جاسلین اعلام کردند که نتایج این مطالعه می تواند روش درمان تغذیه ای افراد چاق یا دارای اضافه وزن مبتلا به دیابت نوع 2 را تغییر دهد. نتایج این تحقیق درهفتاد و ششمین  نشست علمی انجمن دیابت  آمریکا در نیولورلئان  ارائه گردید.

دکتر Hamdyمدیر برنامه ی بالینی چاقی در مرکز دیابت جاسلین و رهبر این مطالعه  می گوید: مقدار هموگلوبین A1Cدر برنامه ی تغذیه درمانی ساختارمند به طور متوسط0.67  درصد و وزن  به طور متوسط 3.5 کیلوگرم درطی 16 هفته کاهش یافت، این نتایج بدون افزایش فعالیت بدنی، تغییر دارو یا انجام تغییرات رفتاری حاصل شد.

 این مقدار کاهش هموگلوبین A1C  با روش تغذیه ی ساختارمند بسیار بیش از کاهشی است که می تواند  با داروهای رایج دیابت نوع 2 حاصل شود. این نتایج برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که بیش از ده سال است که به این بیماری مبتلا هستند، بسیار تشویق کننده است زیرا آنها قادرند مقدار قند خون خود را بدون  افزایش دوز داروها  کنترل  کنند.

 در این مطالعه تأثیرات 3 مدل مختلف درمان تغذیه ای بر مقدار هموگلوبین A1C، وزن بدن، پروفایل چربیها و فشارخون در 108 فرد بالغ دارای اضافه وزن یا چاق که دیابت آنها کنترل نشده بود و تحت درمان با چند داروی خوراکی یا داروهای تزریقی بغیر از دیابت بودند،  بررسی گردید.

شرکت  کنندگان بطور تصادفی در یکی از سه رژیم غذایی شرکت کردند( در هر گروه 36 نفر) در گروه اول که مدل سنتی بود، بیماران با مشاوره ی فردی با کارشناس تغذیه عادات تغذیه ای و ترجیحات خود را در میان گذاشته و توصیه های تغذیه ای فردی در مورد برنامه ی غذایی متناسب با رفتارها و ترجیحات خود دریافت کردند.

در گروه دوم متخصصان تغذیه بر اساس دستورالعمل تغذیه ای مرکز جاسلین برای افراد چاق یا دارای اضافه وزن به بیماران برنامه های غذایی ساختارمندی را بر اساس نسبت ماکرونوترنیتها (درشت مغذیها) و میزان کالری مورد نیاز دادند، این برنامه شامل دستورالعمل هایی برای دریافت درشت مغذیهای خاص و کالری وعده های غذایی، کتابچه ی منوی غذا، لیست میان وعده ها و منبعی از یک تا 3 غذای جایگزین با کالری ویژه برای افراد دیابتی در هر روز بود. از این گروه از بیماران خواسته شد تا فهرست مواد غذایی مصرفی خود را یادداشت نمایند. برای گروه سوم برنامه ی غذایی بسیار ساختارمندی در نظر گرفته شد، علاوه بر آن این گروه بطور هفتگی با متخصص تغذیه ی خود از طریق تلفن در تماس بودند.

در مقایسه با ابتدای تحقیق مقدار هموگلوبین A1Cگروه اول هیچ تغییری نکرد. اما مقدار هموگلوبین  A1Cدرگروه دوم و سوم بطور قابل توجهی کاهش یافت(گروههایی که روش تغذیه ای ساختارمندی داشتند) تغییر در میزان هموگلوبین A1C  بطور قابل توجهی در گروههای متفاوت با یکدیگر فرق داشت همچنین کاهش قابل توجهی در وزن بدن گروه اول مشاهده نشد در حالیکه وزن بدن در گروه دوم  و سوم بطور قابل توجهی کاهش یافت.

دکتر Hamdyمی گوید: تغییرات ایجاد شده در مقدار هموگلوبین A1Cو وزن بدن، بدون تغییر در مقدار دارو یا فعالیت بدنی و بدون هدف کاهش وزن ایجاد شد، این نتایج نشان می دهد که تغذیه درمانی می تواند  به اندازه ی دارو حتی پس از سالها ابتلا به بیماری دیابت موثر باشد. ترکیب رژیم غذایی مورد استفاده در گروههای تغذیه ی ساختارمند این مطالعه بر اساس راهنمای تغذیه ی بالینی موسسه ی جاسلین برای افراد دارای اضافه وزن یا چاق مبتلا به دیابت نوع 2 که برای اولین بار درسال 2005 منتشر و در سال 2011 به روز گردید، تدوین شد. مصرف کربوهیدرات ها حدود 40 تا 45 درصد از کل کالری روزانه را تشکیل می دهد پروتئینها و چربیهای سالم از اجزای دیگر این رژیم بودند. در رژیم غذایی ساختارمند میزان فیبر بالا و میزان چربی اشباع و سدیم کم است.

دکتر Hamdyمی گوید: ما سالهاست که در برنامه ی WHY WAITبرای کاهش وزن افراد دیابتی از رژیم غذایی ساختارمند استفاده کرده ایم و نتایج خوبی کسب نموده ایم، بیماران اغلب در مورد رژیم غذایی ساختارمند سوال می کنند و پس از معرفی این رژیم به آنها، دنبال نمودن این رژیم، را آسان می یابند.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2016/06/160621121654.htm

 

 هس لعه با نام پارامترهای گلایسمیک ، وزن بدن و فاکتورهای خطر قلبی عروقی پرداخته است. دراین هبود  سلامت افراد  دارای اضافه وزن  و